'Zou mooi zijn als Amrabat en Ziyech alsnog voor Oranje spelen'

Feyenoord-speler Sofyan Amrabat staat voor een emotioneel lastige keuze. Een keuze tussen het hoofd en het hart. Nederland of Marokko? Gijs van Campenhout stelt in zijn column in Trouw dat de bindende keuze afgeschaft moet worden. Voetballers zouden voor meerdere landen uit moeten kunnen komen.

"Het lijkt erop dat Amrabat, net zoals Hakim Ziyech, voor Marokko gaat kiezen; mijn inziens geen verassing. Het Nederlands elftal is nu immers uitgeschakeld, terwijl Marokko op polepositie staat voor plaatsing voor het WK van 2018", schrijft hij.

"Maar stel je voor dat Nederland zich wél weet te plaatsen voor het volgende WK in 2022, zou het dan niet mooi zijn als Amrabat en Ziyech alsnog hun opwachting in Oranje kunnen maken. Ze zijn immers Nederlanders", besluit hij zijn verhaal.

Reageren

36 reacties
Log hieronder in om te kunnen reageren of maak gratis een account aan.


  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 13:32
    Totaal niet mee eens, kies je eenmaal voor een land dan blijf je daar ook maar lekker voor spelen.. Anders slaat het concept van landenteams toch ook nergens meer op ?
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 13:35
    Totaal niet mee eens, kies je eenmaal voor een land dan blijf je daar ook maar lekker voor spelen.. Anders slaat het concept van landenteams toch ook ...


    eens,en vraag me ook serieus de meerwaarde af hoor van Ziyech.Amrabat moet zich ook nog maar bewijzen eerst bij Feyenoord.
  • themartijntjuhh +195 13 Oct 2017 om 13:45
    eens,en vraag me ook serieus de meerwaarde af hoor van Ziyech.Amrabat moet zich ook nog maar bewijzen eerst bij Feyenoord.


    Ziyech is wel een creatieve speler en laat dat nou net zijn wat we in Oranje missen. Het is natuurlijk wel afwachten hoe hij het gedaan zou hebben bij Nederland, maar ik denk dat zijn prestaties bij Marokko voldoende zeggen.. Verder wel met jullie eens.
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 13:54
    eens,en vraag me ook serieus de meerwaarde af hoor van Ziyech.Amrabat moet zich ook nog maar bewijzen eerst bij Feyenoord.


    de meerwaarde van Ziyech is dat hij creativiteit heeft en de oplossing naar voren ziet waardoor hij het spel kan versnellen. hij heeft exact alle kwaliteiten die dit elftal juist zo hard mist. onze spelers zien die oplossing niet odmdat ze 0 creativiteit en hebben en wat je dan krijgt is oefenloos heen en weergetik op je middenveld omdat niemand een bal diep kan spelen. ik verwacht daarom ook weer een hele moeilijke kwalificatie. spelers als Ziyech zijn essentieel voor elk elftal, kijk maar naar Sigurdsson bij Ijsland, Forsberg bij Zweden en Calhanoglu bij Turkije


  • zakje suiker +195 13 Oct 2017 om 14:04
    Ik vind het een hele leuke populistische uitspraak, maar ik mis even de onderbouwing waarom dit zou moeten kunnen? Alleen vanwege het standpunt 'het zou leuk zijn'? Want het zou ook leuk zijn als we dan bijvoorbeeld Messi laten rouleren. De ene week mag Argentinie Messi, dan Zweden een wedstrijdje en dan kan die even een potje afwerken voor China. Zou toch leuk zijn?
  • enigmatisch1 +195 13 Oct 2017 om 14:08
    Ik vind het een hele leuke populistische uitspraak, maar ik mis even de onderbouwing waarom dit zou moeten kunnen? Alleen vanwege het standpunt 'het z...


    Zo ging het vroeger trouwens ongeveer wél. Zo speelde de grote Di Stefano dus interlands voor Argentinië, Colombia en Spanje. Dát wilde men voortaan dus voorkomen inderdaad. Vandaar de huidige regels, je mag één keer switchen van 'voetballand' mits je voor je eerste land niet eerder een bindende A-interland hebt gespeeld.
  • 333 half evil +195 13 Oct 2017 om 14:30
    Dom idee, dan sta je als speler je best te doen tijdens een kwalificatie ronde en dan kan je bij wijze van voor het ek of wk ineens gepasseerd worden door een betere speler die die toernooien toevallig gemist hebben, slaat dus nergens op. Gewoon zo houden als het nu is
  • zakje suiker +195 13 Oct 2017 om 14:33
    Zo ging het vroeger trouwens ongeveer wél. Zo speelde de grote Di Stefano dus interlands voor Argentinië, Colombia en Spanje. Dát wilde men voortaa...


    Ja precies, deze opzet is er dus gekomen omdat de vorige opzet toch niet zo eerlijk/leuk bleek te zijn. Nu wil deze man het zonder duidelijke argumenten omgooien, want dat lijkt hem wel leuk? Slecht plan dus.

    Straks krijg je landen die spelers gaan betalen om te wisselen van land. Per toernooi kan een speler wisselen naar het land dat hem het meeste biedt...
  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 14:36
    Ja precies, deze opzet is er dus gekomen omdat de vorige opzet toch niet zo eerlijk/leuk bleek te zijn. Nu wil deze man het zonder duidelijke argument...

    Ach ja, dit moet je ook niet serieus nemen, die columnist probeert interessant te doen.. Heeft blijkbaar niks anders te schrijven ofzo..
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 15:54
    de meerwaarde van Ziyech is dat hij creativiteit heeft en de oplossing naar voren ziet waardoor hij het spel kan versnellen. hij heeft exact alle kwaliteiten die dit elftal juist zo hard mist. onze spelers zien die oplossing niet odmdat ze 0 creativiteit en hebben en wat je dan krijgt is oefenloos heen en weergetik op je middenveld omdat niemand een bal diep kan spelen. ik verwacht daarom ook weer een hele moeilijke kwalificatie. spelers als Ziyech zijn essentieel voor elk elftal, kijk maar naar Sigurdsson bij Ijsland, Forsberg bij Zweden en Calhanoglu bij Turkije

    Sorry maar ik zie het hem bij Ajax echt niet wekelijks doen hoor,en heel veel onnodig balverlies lijden,ik heb nog geen goede Ziyech gezien hoor.
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 15:56
    de meerwaarde van Ziyech is dat hij creativiteit heeft en de oplossing naar voren ziet waardoor hij het spel kan versnellen. hij heeft exact alle kwal...


    hij speelt nu even wat minder maar hij was vorig jaar in de EL wel constant de man die het verschil maakte. verder zitten er bij Oranje wel gewoon spelers bij de selectie die al veel langer als Ziyech geen knikker raken, neem alleen al een Vincent Janssen
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 16:14
    hij speelt nu even wat minder maar hij was vorig jaar in de EL wel constant de man die het verschil maakte. verder zitten er bij Oranje wel gewoon spe...


    andere positie,niet te vergelijken
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 16:16
    andere positie,niet te vergelijken


    de spits positie is natuurlijk ook niet onbelangrijk. de man die daar staat moet de ballen in het doel schieten en Vincent Janssen is natuurlijk niet de enige speler die er al een tijdje niks van bakt. een Veltman en Depay bv laten ook al een tijdje niks zien en op goal hebben we Cilissen staan die bij zijn club zelden tot nooit in actie komt
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 16:41
    de spits positie is natuurlijk ook niet onbelangrijk. de man die daar staat moet de ballen in het doel schieten en Vincent Janssen is natuurlijk niet ...


    Maar de jongens die kansjes krijgen weten zich ook niet te onderscheiden,Vilhena,Klaassen,Alleen Proper laat zien dat hij van toegevoegde waarde kan zijn.
  • enigmatisch1 +195 13 Oct 2017 om 17:00
    de spits positie is natuurlijk ook niet onbelangrijk. de man die daar staat moet de ballen in het doel schieten én ....


    .... als aanspeelpunt fungeren om het spel van het hele team aan op te (kunnen) hangen;
    .... ballen kunnen vasthouden om zo de rest van het team de gelegenheid te bieden aan te sluiten;
    .... het de CV's van de tegenstander lastig maken;
    .... hard werken.
  • enigmatisch1 +195 13 Oct 2017 om 17:04
    Maar de jongens die kansjes krijgen weten zich ook niet te onderscheiden,Vilhena,Klaassen,Alleen Proper laat zien dat hij van toegevoegde waarde kan zijn.


    Punt is dat je van ongeveer elke speler in de huidige selectie wel kunt stellen dat die niet voldoet, nietgoed genoeg is, of weet ik wat. Maar wat dan? Het is niet zo dat je die spelers die niet voldoen even kunt vervangen door een speler die meteen zoveel beter is.

    Kijk alleen al eens naar de waslijst aan verdedigers die in deze kwalificatiereeks zijn gebruikt, tot nu toe. Van Bruma, Van Dijk, De Vrij, BMI, Hoedt, Veltman, Janmaat, Karsdorp, etc. Wat is nou het verschil tussen de één of de ander? Maakt nauwelijks wat uit. Rekik is ongeveer hetzelfde als Hoedt. Van Dijk en Bruma ontlopen elkaar ook nauwelijks. Veltman is echt niet zoveel minder dan Karsdorp.

    Vroeger had je in Stam of De Boer gewoon een onbetwiste speler voor die plek. Dat bestaat nu niet meer. Of je nu Van Dijk en Hoedt samen neerzet of De Vrij en De Ligt, het is lood om oud ijzer.
  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 17:06
    .... als aanspeelpunt fungeren om het spel van het hele team aan op te (kunnen) hangen;
    .... ballen kunnen vasthouden om zo de rest van het team de ge...

    En dat is Janssen in goede doen wel, maar het houdt verder ook niet over natuurlijk.. Dost vind ik ook geen geweldenaar overigens.. Simpel gezegd, we hebben geen kwaliteitsspits meer en ik zie ook niet zo 123 een nieuwe ergens..
    Daarom is het misschien verstandig om in Oranje met een valse spits te spelen, er zijn wel een paar spelers die dat kunnen imo, deed Cruijff ook vaak..
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 17:07
    .... als aanspeelpunt fungeren om het spel van het hele team aan op te (kunnen) hangen;
    .... ballen kunnen vasthouden om zo de rest van het team de ge...


    dat zou ideaal zijn maar spitsen met die kwaliteiten hebben we niet. alleen dat harde werken dan maar balvast zijn ze allemaal niet
  • enigmatisch1 +195 13 Oct 2017 om 17:08
    En dat is Janssen in goede doen wel, maar het houdt verder ook niet over natuurlijk.. Dost vind ik ook geen geweldenaar overigens.. Simpel gezegd, we ...


    Zo is het exact! We zullen het dus met Janssen als spits en Dost als invaller moeten doen. Er is geen betere.
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 17:09
    Punt is dat je van ongeveer elke speler in de huidige selectie wel kunt stellen dat die niet voldoet, nietgoed genoeg is, of weet ik wat. Maar wat dan...


    Van Dijk vind ik de beste van het stel, helaas ook niet foutloos maar hij maakt wel minder fouten dan die andere verdedigers. de rest ontloopt elkaar idd niet echt al zou ik toch eerder een De Vrij opstellen dan bv een De Ligt omdat die tegen een zwaardere weerstand speelt in de Serie A dan De Ligt
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 17:11
    Zo is het exact! We zullen het dus met Janssen als spits en Dost als invaller moeten doen. Er is geen betere.


    Promes kan je proberen in de spits. die speelt in Rusland uitstekend als spits waar hij op de vleugel totaal niet uit de verf komt
  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 17:14
    Promes kan je proberen in de spits. die speelt in Rusland uitstekend als spits waar hij op de vleugel totaal niet uit de verf komt

    Volgens mij speelt hij daar als schaduwspits/2e, weet ik niet zeker.. Maar zou een optie kunnen zijn als valse spits wat ik al eerder opperde, 1tje die vanaf het middenveld komt, want als echte 9 zie ik Promes totaal niet..
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:18
    Veltman is echt niet zoveel minder dan Karsdorp.

    Nou hier sla je de plank toch volledig mis,zelfs mijn neef van 17 is beter dan Veltman,Karsdorp is snel,verdedigend sterker en aanvallend ook zeer gevaarlijk.
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 17:19
    Volgens mij speelt hij daar als schaduwspits/2e, weet ik niet zeker.. Maar zou een optie kunnen zijn als valse spits wat ik al eerder opperde, 1tje di...


    bij gebrek aan beter moet je toch wat proberen, daar heb je oefeninterlands voor. Vincent Janssen ploetert al 6/7 wedstrijden op rij dus dat schiet momenteel duidelijk niet op in de spits en Dost word blijkbaar alleen gezien als pinchhitter in Oranje. zet dan Promes maar een paar wedstrijden neer om zich te bewijzen op die positie
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:20
    Of je nu Van Dijk en Hoedt samen neerzet of De Vrij en De Ligt, het is lood om oud ijzer.

    vind ik ook niet trouwens,De ligt is te licht,van Dijk en Hoedt en de Vrij zijn wel goeie verdedigers.
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:21
    bij gebrek aan beter moet je toch wat proberen, daar heb je oefeninterlands voor. Vincent Janssen ploetert al 6/7 wedstrijden op rij dus dat schiet mo...


    Of gewoon eens een keer afstappen van het door Nederland uitgevonden 4-3-3
  • Seagal +195 13 Oct 2017 om 17:22
    Of gewoon eens een keer afstappen van het door Nederland uitgevonden 4-3-3


    dat is ook nog een optie aangezien je nu Robben stopt geen goede buitenspelers meer hebt maar ja, je weet hoe die bondscoaches hier zijn. alles volgens "de Hollandse school"
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:25
    Laten we beginnen met een keeper die wekelijks speelt,dan met Van dijk en de Vrij centraal,linksback Blind,rechtsback ??
    4 mans middenveld,met Klaassen, Proper,(Vilhena/Wijnaldum/van Ginkel)
    en 2 spitsen,Dost/Janssen
  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 17:25
    bij gebrek aan beter moet je toch wat proberen, daar heb je oefeninterlands voor. Vincent Janssen ploetert al 6/7 wedstrijden op rij dus dat schiet mo...

    Dat kan, maar dan wel uit de spits/duels blijven, want tegen een paar bomen van verdedigers legt hij het sowieso of.. Dus voorin wellicht met een paar bewegelijke jongens spelen, wie er dan in vorm zijn, geen echte 9 meer, die zijn niet goed genoeg..
    Dus dan zoiets: (mits spelend en in vorm)

    Cillessen
    Tete; De Vrij; Van Dijk; Kongolo
    Blind
    Klaassen; Vilhena
    Propper
    Promes; Depay

    En dan kun je de poppetjes op bijna elke positie wel wisselen met iemand van ongeveer dezelfde kwaliteit, er springt toch bijna niemand meer bovenuit..
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:26
    ziet er dan wel schrijnend uit,na het missen van klasbakken zoals,Sneijder,Robben,Van Persie.
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:27
    Dat kan, maar dan wel uit de spits/duels blijven, want tegen een paar bomen van verdedigers legt hij het sowieso of.. Dus voorin wellicht met een paar...


    Cillessen speelt niet,Kongolo speelt niet,laten we eens beginnen met Spelende poppetjes op te stellen,en geen bank of tribune klanten,dan verlies je je geloofwaardigheid.
  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 17:28
    ziet er dan wel schrijnend uit,na het missen van klasbakken zoals,Sneijder,Robben,Van Persie.

    Ja, dus moet je het meer van het collectief hebben, daarom vind ik De Boer ook de aangewezen kandidaat om bondscoach te worden.. Maar ja, die wil niet..
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:29
    Ja, dus moet je het meer van het collectief hebben, daarom vind ik De Boer ook de aangewezen kandidaat om bondscoach te worden.. Maar ja, die wil niet..


    ik opteer eerder Koeman.
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 17:30
    Ja, dus moet je het meer van het collectief hebben, daarom vind ik De Boer ook de aangewezen kandidaat om bondscoach te worden.. Maar ja, die wil niet..


    alhoewel ik tegen de Zweden het niet eens zo slecht vond gaan.
  • mojorisin +195 13 Oct 2017 om 17:32
    Cillessen speelt niet,Kongolo speelt niet,laten we eens beginnen met Spelende poppetjes op te stellen,en geen bank of tribune klanten,dan verlies je j...

    Bij een keeper vind ik het nog niet zo erg, vooral niet als je elke dag traint met een Messi en Suarez etc.. Hij keept toch ook gewoon prima in Oranje, kwalitatief de beste optie imo..
    Maar voor veldspelers is het wel wat anders.. Ik zette Kongolo erin, omdat ik dat echt een goede speler vind en dan kan Blind controlerend op het middenveld.. Speelde daar ook uitstekend tegen Zweden, is ook zijn natuurlijke positie en zijn rust en ervaring zijn echt wel belangrijk..
  • de Analist +195 13 Oct 2017 om 18:42
    Bij een keeper vind ik het nog niet zo erg, vooral niet als je elke dag traint met een Messi en Suarez etc.. Hij keept toch ook gewoon prima in Oranje...


    onzin,voor een keeper is wedstrijdritme minstens zo belangrijk als voor een veldspeler.